Zonbescherming, hoe zit dan nu?   
  

Er gaan nog al wat misverstanden rond als het gaat om zonbecherming en met name de over de hoogte van de SPF!
Heel vaak wordt gedacht dat een factor 50 een sunblock is, maar niks is minder waar, hoe zit dat nu? We leggen het uit:


SPF staat voor Sun Protection Factor en het is niks meer en ook niks minder dan een rekentool om te berekenen
hoe lang je de zon in kunt zonder te verbranden.
Stel je smeert je niet in en je verbrandt al in 15 minuten, dan kun je met een SPF 10 dat verlengen met een factor 10.
Of wel 10 x 15 = 150 minuten op het terras zitten zonder te verbranden. 2,5 uur dus met alleen die SPF 10.
Met een factor 30 is dat 30 x 15 min. en met een factor 50 is dat 50 x 15 min.

Bij een matige zonkracht van ongeveer 6 is die 15 minuten namelijk de gemiddelde verbrandtijd.
Heb je een hele lichte huid, dan verbrand je nog sneller.
Ben je nu van plan om een hele dag buiten te zijn, dan doe je er goed aan om in elk geval een hogere factor te gebruiken,
tenminste een half uur vooraf je naar buiten gaat, om redelijk beschermt in de zon te kunnen zijn zonder te verbranden.

MAAR DAN HOEF IK NIET MEER BIJ TE SMEREN DE REST VAN DE DAG?


Ja zeker wel! Die zonnebrandcrème die blijft geen 8 uur lang op je huid zitten: Je zweet, je veegt, je wast je handen, de
crème trekt langzaam weg in je huid, je zwemt b.v dan gaat het filter teniet, vandaar het advies om tenminste elke 2 uur bij
te smeren.
Dat geldt overigens niet wanneer je een lichte huid hebt, dan moet je elk uur smeren en na het zwemmen smeer je ALTIJD opnieuw,
ook al is je produkt waterproof.
Waterproof of waterresistant geeft slechts aan dat de zonbescherming tijdens het zwemmen beter op de huid blijft zitten,
maar dit betekent niet dat de crème de hele dag blijft zitten. Smeer je daarom na het zwemmen of bij veel transpireren opnieuw in.


Het is niet zo dat ál het zonlicht wordt geblokkeerd door je uv filter. Bij een SPF 15 wordt 93% van de uv b stralen tegen gehouden.
En bij een SPF 30 is dat 97%. En zelfs een SPF 50 blokkeert geen 100%, maar 98% van alle uv b-straling.
Tussen de SPF 30 en SPF 50 maakt het dus maar 1% uit in hoeveel zon het tegen houdt.
Je huid krijgt dus nog steeds wel zonlicht binnen, welke factor je ook kiest. En bruin worden kan dus ook bij iedere factor.
Mààr bruin worden is wèl een defense mechanisme van onze huid, om te zorgen dat onze organen beschermt worden.
Dat moet ook wel want doordat de luchtvervuiling minder wordt de laatste jaren, is de zonkracht nog groter en zal het aantal gevallen
huidkankers alleen nog maar meer stijgen!


WIST JE TROUWENS

dat onze huid maar maximaal 1,5 uur zonlicht per dag op kan nemen en daar iets mee doet met ons bruiningsproces!
Urenlang bakken heeft dus totaal geen zin voor je kleurtje, het geeft je nl geen bruinere huid, wèl meer rimpels en DNA schade!


De SPF zegt alleen iets over UVB bescherming

Belangrijk om te weten: de SPF op de verpakking geldt doorgaans alleen voor UVB bescherming, TENZIJ specifiek vermeld staat dat UVA
bescherming gegeven wordt òf dat er 'Breedspectrum' vermeldt staat.
Haqndig ezelsbruggetje is dat bij UVA de Á' staat voor 'Aging' ofwel huidveroudering en dat bij UVB de 'B' staat voor 'Burning'of wel
huidverbranding.
Licht bestaat uit zowel UV A als UV B (plus infrarood en zichtbaar licht). Belangrijk is dus dat je goed nagaat of jouw zonprodukt je beschermt voor
alle UV licht.


In de praktijk is de bescherming tegen UVA straling veel lager dan de bescherming tegen UVB.
Om het UVA-logo te mogen gebruiken, moet de bescherming tegen uv a-straling minimaal 1/3 zijn van de bescherming tegen UVB straling.
Dus bij een zonnebrandcrème met SPF 30 moet de SPF van de UVA minimaal 10 zijn. Ben jij ouder dan 30 en wil je graag mooi verouderen
dan pak je alleen al om die reden dus liever een factor 50 dan een factor 30!
Maar check sowieso of je het UVA-logo vindt op de verpakking of de term breedspectrum, dan ben je al aardig op weg.


SPF50 is in Europa de hoogste factor die gecommuniceerd mag worden, een factor 80 of 100 biedt nl geen betere bescherming dan zoals hier boven aangegeven is.
extreem hoge spf's zie je dan ook alleen bij Amerikaanse merken en websites.
De beste bescherming heb je overigens allen bij Autralische merken. Zij moeten aan heel andere criteria voldoen omdat zij zo dicht bij de evenaar zitten en
hun zonkracht extreem is. Hun zonbescherming bevatten dan ook 4 of 5 verschillden filters , die voldoen aan de allerhoogste medische criteria.
Alle Europeesche en Amerikaanse zonbescherming voldoet aan cosmetische criteria, dieligt een stuk lager.


WAAROM ZIE JE STEEDS MINDER DAN VROEGER DAGCRÈMES MET EEN SPF?:

Deze vraag horen we vaak in de salon, goeie vraag overigens! We hebben net uitgelegd dat de gevallen huidkanker steeds meer toeneemt,
dat heeft ook te maken met onze manier van leven. Zo zie je nu de luchtvervuiling afneemt de directe tegenhanger is dat de zonkracht
toeneemt. We krijgen te maken met extremere temperaturen en ga maar door.
Een filter in je dagcreme neemt ruimte in voor mooie werkstoffen en biedt bij lange na niet de bescherming die we nodig hebben in ons
huidige dagelijks leven. Vandaar dat steeds meer goede merken de prachtige werkstoffen toebedeeld houden aan de creme, en een losse
UV bescherming aanbieden.
Bijsmeren met een UVbeschermend produkt is dus een must, zomer en winter, binnen en buiten! Want.... UVlicht wordt nìet gebroken door je ramen en
blauwlicht van je pc/laptop/gsm is NET zo schadelijk voor je huid als het UVlicht van buiten.
We praten dan ook liever over 'UVbescherming' dan over 'zonnebrandt'.
LET WEL dat dagcremes met een spf (behalve de autralische) allemaal synthetische filters die wel opgenomen worden in je huid en in je lichaam en zijn
vrijwel allemaal hormoonverstorend.


NATUURLIJK FILTER BOVEN (synthetisch) FILTER

De meeste (synthetische) uv-filters zijn nasty stuff. Ze kunnen hormoonverstorend zijn, zonneallergie veroorzaken of juist huidverouderend zijn.
Hoe hoger de SPF, hoe meer van deze niet zo fijne uv-filters er in de crème zitten. En dus ook op je huid, in het milieu via het zeewater of je afvoerputje.
Vandaar dat wij werken met merken diegebruik maken van natuurlijke filters zoals bv zinkoxide of een combinatie van een klein de synthetisch filter
(maar dan wel de goede!) en een deel natuurlijke filters.
De Mineral Sun van IkskinPerfection en de Zonbescherming van Loveli zijn ook nog eens koraalvriendelijk, VEGAN en zitten in een natuurvriendelijk
verpakking van suikerriet!

GÉÉN van onze zonbeschermers laten een vervelende witte waas achter!


WANNEER KIES JE SOWIESO VOOR EEN SPF50?

SPF 30 is tegenwoordig de meest verkochte SPF en dat is een mooie bescherming in de strijd tegen huidverbranding en voor de lange termijn
gevolgen daarvan.Maar er zijn zeker gevallen waarin we een SPF 50 aanraden:

1. Als je dermatoloog het zegt. Heb je huidproblemen en adviseert je dermatoloog de zon helemaal te vermijden? Luister dan en kies voor die SPF 50.

2. Heb je last van zonallergie? Een zonallergie wordt getriggerd door zonlicht en de enige oplossing is een zo hoog mogelijke bescherming.

3. Voor kinderen die nog urenlang in de zon spelen. Kinderen houd je echt niet onder een parasol of de hele dag in de schaduw. Wanneer kinderen
in de zon gaan spelen òf zoals in het begin van de lente nog weinig zonlicht hebben gezien, smeer ze in met een hoge SPF.
Zonschade is een onomkeerbaar proces, je bouwt het je leven lang op en je wil graag goed beginnen. Start dus gelijk met goed, dus niet met een
chemische zonnebrandcrème met synthetische uv-filters met al hun nare bijwerkingen, maar kies meteen voor een natuurlijke zonnebrandcrème
met een minerale uv-filter zoals zinkoxide.

4. Als je zelf lange tijd in de zon zal zijn, zonder kans op schaduw. Een middagje varen op een boot bijvoorbeeld of een dagje strand.
Schaduw is er vaak niet en de zon is extra krachtig door de weerkaatsing op het water. Of als je bijvoorbeeld op wintersport gaat.
Je huid is dan helemaal geen zon gewend en de sneeuw maakt het zonlicht extra sterk. Speel dan op safe en kies voor de hoogste bescherming MAAR OOK
voor een zonbeschermer die géén waterbasis heeft! dan zou je huid bevriezen nl.

5. Als je huid al verbrand en rood is dan ben je natuurlijk te laat! Dan is ieder extra zonlicht TEVEEL!
Als je je verbrande huid niet kunt beschermen met kleding en schaduw, gebruik dan ook de hoogste bescherming.


MAAR WEES JE OOK BEWUST dat de zon ook goede kanten heeft: 15 minuten onbeschermt genieten van bij voorkeur het zachte zonnetje in de ochtend is
een pre voor je gezondheid! Zacht zonlicht doet juist veel moois voor onze huid en onze gezondheid.
Het helpt je bij de aanmaak van vitamine D, maar ook met de aanmaak van collageen. Collageen die je huid zelf aanmaakt, daar kan geen crème of
voedingssupplement tegenop.

Heb je nog vragen? Stel ze gerust,daar zijn we voor!